Miért szippantja be a gyerekeket a Minecraft világa?


2025.04.07 - Balatonica
minecraft steve

A Minecraft számítógépes játék bő másfél évtizedes története során bizonyítottan több százmillió felhasználó épített és harcolt a sajátos kocka-univerzumban. Ettől a héttől a mozinézőket is berántja a Felvilágba Steve és kreatív csapata. Mitől működik világszerte a recept?




MIT ÉRDEMES TUDNUNK SZÜLŐKÉNT A MINECRAFT MÁNIÁRÓL?

A gyerekek órákig képesek elmerülni benne, saját virtuális világokat építenek – akár YouTube-tutorialok alapján, akár újságok és könyvek tippjeit követve, akár saját ötleteik és társaik tanácsai szerint.

> A pszichológusok szerint az állatkölykök is játék közben tanulják meg a túléléshez szükséges készségeket. Embergyerekek esetében az építés (várak, kunyhók, játékvilágok) az alapvető készségek elsajátításának egyik fő formája.

> A "sandbox" típusú játékok (mint a Minecraft) azért különlegesek, mert nem egy konkrét célt adnak, hanem szabad alkotást és önkifejezést tesznek lehetővé. Ez különösen vonzó a fiatal és öntörvényű elmének.

> Kutatások szerint a játékstílus tükrözheti a játékos személyiségét. Például, akik családközpontú értékeket vallanak, gyakran otthonokat, kerteket, kerítéseket építenek a játékban is – akár tudattalanul.

> A Survival (harcos) mód és a társas interakciók (pl. közös online játék barátokkal) más típusú élményekkel egészítik ki az eddig elmondottakat: kompetenciaérzést, kalandot, közösségi élményt nyújtanak. A játék egyfajta virtuális találkozóhely is. Ezek esetleges veszélye miatt (összemosódik a virtuális és valóságos világ) nagyobb korú gyerekeknek szokták javasolni a nehezített pályákat.

> Az oktatásban is sokfelé használják a Minecraftot: például egyes iskolákban a Minecraft Education segítségével tanítanak nyelvet, problémamegoldást, olvasási és íráskészséget.

> A játék nem mindenkit vonz egyformán: egy ausztrál kutatás szerint a fiúk 54%-a, míg a lányok csak 32%-a játszik vele 3–12 éves korban. Ez felveti a kérdést, hogy a játékfejlesztésnek jobban kellene figyelnie a lányokra is, akiknek ugyanúgy szükségük van a digitális készségek elsajátítására.

> A túlzott képernyőidő továbbra is kérdéses, minden szülőnek javasolt tudatosan szabályoznia gyerekei játékidejét, online kapcsolatait!

> A játék tehát öt fő élményformát kínál egyben: társaság, kreativitás, felfedezés, túlélés és „mérnöki” tervezés. Ezek összessége magyarázhatja univerzális népszerűségét.

 

 

Forrás: BBC, Fotó: unsplash

KAPCSOLÓDÓ

>> Megnyitott a CODE: a veszprémi Digitális Élményközpont!

>> Könyvbemutatóval nyit a hegymagasi Könyvkert