Bárány Péter: „Manufaktúra vagyunk, nem nagyüzem"
2024.02.14 - Hegedüs Róbert
Bárány Péter számtalanszor bizonyította már, hogy képes új nézőpontból, friss ötletekkel hozzányúlni a magyar gasztronómia aktuális állapotához. Korábban sikerre vitt gin- és pálinkamárkákat, valamint pezsgőbárokat, legújabb kezdeményezésével a balatoni vendéglátók kommunikációját és közönségkapcsolatát éleszti újjá. A novemberben útjára indított Rózsaszín Elefánt ügynökségről kérdeztük.
Rengeteg sikersztori kötődik a nevedhez a magyar gasztronómia és vendéglátás közelmúltjából. Mesélnél arról, hogy milyen elgondolásból jött létre a Rózsaszín Elefánt ügynökség és mivel is foglalkoztok egészen pontosan?
A Rózsaszín Elefánt egy olyan tanácsadó és social media ügynökség, amellyel kizárólag vendéglátóhelyekre és szállodákra specializálódtunk. A munkámból kifolyólag megállás nélkül járom az ország éttermeit, bárjait, kávézóit, és a legtöbb helyről azt a visszajelzést kapom, hogy a vendéglátósok nehéz helyzetben vannak, kevesebb a foglalás, kiszámíthatatlan a jövő. Annyian fordultak hozzám tanácsért, hogy mondjam meg, mivel lehetne felélénkíteni a forgalmat, mígnem végül eldöntöttem, komolyan veszem ezeket a megkereséseket, feltárom a kialakult állapotok mögöttes okait, és a pár fős csapatommal – megspékelve az én húszéves tapasztalatommal – szakértő segítséget kínálunk, amelyet különböző csomagajánlatainkon keresztül tudnak megrendelni tőlünk.
Mit találtál, elsősorban mivel magyarázható a forgalom visszaesése a különböző vendéglátó egységeknél?
Nem titok, hogy ezt a szektort mindenestül kikezdte a pandémia egy-két éve, mi például ugyanúgy földbe álltunk, mint az összes versenytársunk, akik a vendéglátásból éltek. Az ezt követő visszatermelési időszakban a túlélő piaci szereplők értelemszerűen óvatosan terveztek a költségvetéssel, ami többek közt azzal járt, hogy megváltak az amúgy méregdrága marketing ügynökségektől, mondván, majd a kollégák közül valaki átveszi ezeket a posztolós feladatokat. Erre jött az újabb csapás, a gáz-és villanyárak ugrásszerű megemelkedése, valamint a máig tartó infláció. A social media jelenlét és a vendégekkel fenntartott kommunikáció kikerült a prioritások közül.
És ez mit eredményezett?
Függetlenül a világgazdaság pillanatnyi történéseitől, a mai digitális világban online marketing nélkül szinte lehetetlen előrébb jutni. Ha tetszik, ha nem, manapság úgy lehetsz népszerű, ha a vendégeid folyamatosan nyomon követhetik újdonságaidat, ajánlataidat, és a hétköznapi pillanatokba is betekintést nyerhetnek. Ez alapján fognak értékeléseket hagyni az online platformokon, és ez lesz mindennek a kulcsa, hiszen a jelenleg fogyasztóképes vendégkör – életkortól függetlenül – már kizárólag itt tájékozódik. Eltekintve pár kivételtől a magyarországi vendéglátóhelyek zöme kong az ürességtől, miközben gyakran remek minőséggel várnak, csak ennek a híre éppenséggel nem jut el a célközönséghez.
Ha valaki megkeres titeket most, milyen segítségre számíthat?
Minden új ügyfelünket partikuláris fókusszal vesszük kezelésbe, azaz odamegyünk a helyszínre és az első benyomástól kezdve minden egyes pici részletet megvizsgálunk a működésükkel kapcsolatban – a fogyasztó vendég nézőpontjából. Fontosnak tartjuk, hogy a háttérbajokat mindvégig a tulajdonosokkal is kommunikáljuk, tehát közvetlenül velük folytatunk párbeszédet. Igyekszünk konkrét változtatásokkal belenyúlni a folyamatokba, hogy rövid időn belül egy barátságosabb életérzést és megközelíthetőséget sugározzon magáról a hely. Manufaktúra vagyunk, nem nagyüzem, tehát nem sémák alapján dolgozunk.
Tudnál említeni ilyen változtatásokat, amelyeknek közvetlen kihatása lehet a vállalkozás népszerűségére?
Rengeteg ilyen példám van. Sokfelé az aktuális ajánlatok múlt év óta nem változtak, az online elérhető nyitvatartás rendszerint nem egyezik meg a valós helyzettel, nincs minőségi vízkínálat, a kávéval pedig rendszeresen elrontják a tökéletesen elkészített ebédet, és sorolhatnám még bőven. De ami a legfőbb hiba, hogy amikor mindezt sérelmezi a vendég az ilyen-olyan online felületeken, arra semmilyen válasz nem érkezik a szolgáltató részéről, így hát folyamatosan mennek lefelé a pontozási értékek. A legtöbb negatív komment egyébként a pontatlan nyitvatartásról, az elkésett házhozszállításról és az udvariatlan kiszolgálásról szól.
Mondod, hogy ezek országos jelenségek. Az ügynökség mégis a Balaton környékére fókuszál. Miért?
Valóban, pillanatnyilag 2 budapesti és 1 szombathelyi ügyfelünkön kívül mindenki más a Balatonnál tevékenykedik. A válaszom erre egyfelől az, hogy Balatonfüred révén bennem is meglehetősen erős és régre visszanyúló a balatoni kötődés, másfelől a térségbeli vendéglátókat látom leginkább fogékonynak azokra a javaslatokra, amelyeket képviselni szoktunk. A külföldi turisták által látogatott fővárosi helyeknek teljesen más kommunikációra van szükségük, hiszen ott rendszerint csak egyszeri alkalommal mennek el az adott helyre, sok más vidéki régiót viszont elképesztően nehézkes lenne a digitális gondolkodás felé irányítani. Marad a Balaton és környéke, amivel mi nagy örömmel ki tudunk békülni.
Hol tartotok most a novemberi start óta?
Szerencsére sok megkeresést kapunk. Ahogy az orvosok is mondani szokták, mi is annak örülünk, amikor egy vendéglátóhely tulajdonosa még időben keres meg minket és nem akkor, amikor már 3,5 alá került az értékelése. Onnan már nehéz talpra állni. Abban látom a sikerünket, hogy nagyon célzottan, érthetően kommunikálunk. Mindenhol azt támogatjuk, hogy az egyes helyekre odajáró törzsvendéget kell megtartani és megerősíteni, valamint ezzel párhuzamosan az értékeléseket gyűjteni és a lehető legmagasabb pontszámot elérni, hiszen ez biztosítja az új vendégeket. Ennek érdekében hozunk be a nemzetközi színtéren már bevált ötleteket. Az egyik ilyen az asztalon lévő NFC-chip, amin a felszolgáló munkáját is segítve tudunk aktuális kínálatot, kedvezményeket és eseményeket népszerűsíteni a rendelésre várakozó vendégek felé. Minél több az aktualitás, a heti vagy napi ajánlat, a rendszeresített frissítések, annál gyakrabban fognak visszajárni azok, akik ezt eleve megtehetik. Ezen a vonalon haladva fokozatosan növeljük a vállalkozások forgalmát, és a kezdeti visszajelzések alapján magabiztosan várjuk a nyarat.
Miért Rózsaszín Elefánt a nevetek?
Az elnevezést egy kedves meséből vettem, amelyben a rózsaszín elefánt nehéz élethelyzetbe kerül, sokat búslakodik, de nem fél segítséget kérni, és miután megfogadja más, nálánál bölcsebb vagy tapasztaltabb társai tanácsát, a mese végére újra vidáman tekint a jövőbe és éli boldogan az életét. Ha jól végezzük a munkánkat, ehhez hasonló történeteket mesélhetünk a velünk dolgozó vendéglátósokról a soron következő szezonok összegzésénél.